Zwemlessen die kinderen laten stralen: ervaringsgericht werken in de praktijk

Door: Ludo Heylen – Hoe zorg je ervoor dat kinderen niet alleen leren zwemmen, maar ook met plezier naar de zwemles komen? Met ervaringsgericht zwemonderwijs wordt een omgeving gecreëerd waarin kinderen zich goed voelen en actief betrokken blijven. Voortdurend wordt geobserveerd hoe kinderen zich voelen tijdens de les en hoe actief en nieuwsgierig ze zijn. Door hier bewust op in te spelen, ontstaat een dynamische leeromgeving die kinderen uitdaagt en motiveert. Essentieel hierbij is het gebruik van zeven factoren die de betrokkenheid verhogen, waarbij ruimte voor eigen initiatieven een belangrijke rol speelt: zelf keuzes maken in de oefenstof en veel zelfstandig werken. Ook samen leren is een krachtig middel, waarbij kinderen elkaar inspireren en ondersteunen. Het klassieke rijtjeswerk aan de badrand maakt plaats voor een interactieve aanpak die afleiding minimaliseert en enthousiasme maximaliseert.

Ludo Heylen, een autoriteit op het gebied van ervaringsgericht onderwijs, deelt in deze sessie zijn inzichten. Als voormalig directeur van het Centrum voor ErvaringsGericht Onderwijs (CEGO) in Leuven en co-auteur van talrijke onderwijsboeken, brengt hij een schat aan ervaring mee. Hij laat zien hoe je de betrokkenheid van kinderen kunt vergroten en hen met plezier kunt laten leren. Zodat zwemles niet alleen een vaardigheidstraining wordt, maar een beleving waar kinderen graag aan deelnemen en van genieten.

Deze kennissessie wordt gegeven om 12:00 uur in Kennisdome #3

Deze kennissessie maakt onderdeel uit van de ZwembadBranche Dag. Kijk voor meer informatie op zwembadbranche.be/dag