De gevaren van overschatten van zwemvaardigheden en onderschatten van risico’s

Door: Kristine De Martelaer – Veel ouders zien het behalen van een zwemdiploma als de garantie dat hun kind veilig is in het water. Maar Kristine De Martelaer, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel, benadrukt dat dit een misvatting is. Hoewel een diploma aangeeft dat een kind de basis van het zwemmen beheerst, betekent dit niet automatisch dat het kind veilig is in alle watersituaties. Kristine pleit daarom voor een bredere aanpak van zwemonderwijs, die ouders en kinderen bewust maakt van de beperkingen van het diploma en het belang van risicobeoordeling.

In deze sessie gaat zij dieper in op de risico’s van overschatte zwemvaardigheden en de noodzaak van meer begeleiding. Ze vergelijkt zwemveiligheid met verkeerseducatie: het leren van de basisvaardigheden is slechts het begin, net zoals een kind leert fietsen maar nog niet zelfstandig in het verkeer mag. Kristine bespreekt ook de noodzaak van betere communicatie met ouders en het belang van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek om de noodzaak van extra begeleiding te onderbouwen. Ze deelt de eerste inzichten uit het Europees project ALFAC (Aquatic Literacy For All Children) naar zwemvaardigheden en risicoherkenning bij kinderen en hoopt hiermee beleidsmakers te overtuigen van een bredere aanpak van zwemonderwijs en -veiligheid.

Deze kennissessie wordt gegeven om 10:00 uur en om 13:00 uur in Kennisdome #3

Deze kennissessie maakt onderdeel uit van de ZwembadBranche Dag. Kijk voor meer informatie op zwembadbranche.be/dag