Sprekers kennisprogramma ZwembadBranche Dag België

Sprekers kennisprogramma ZwembadBranche Dag België

Medewerkers binden en betrekken: de sleutel tot succes voor zwembaden
door: Ief van Gompel

In tijden van personeelstekorten is het vinden en behouden van betrokken medewerkers een grote uitdaging voor zwembaden. Ook Sport Beerse ervaart dit, maar door het creëren van een positieve werksfeer en het geven van eigenaarschap aan medewerkers, heeft het zwembad een laag personeelsverloop. Nieuwe teamleden voelen zich snel thuis, en de energie van het team straalt af op de bezoekerservaring. Voor Ief van Gompel, sinds 2012 verbonden aan Sport Beerse, vormen medewerkers het hart van de organisatie. Hij streeft naar een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en betrokken voelen. Bij Sport Beerse krijgen teamleden de ruimte om mee te denken en actief bij te dragen aan de sfeer en uitstraling van het zwembad. In deze sessie deelt Ief concrete strategieën en inzichten voor zwembadmanagers en beleidsmakers om personeelsbinding en werkplezier te versterken, zodat medewerkers een dragende kracht worden in het succes van de organisatie. Hij licht toe hoe Sport Beerse personeel aantrekt en hoe elk teamlid een actieve rol krijgt in het succes van de organisatie. Ief laat zien hoe een gedreven en tevreden team een blijvend verschil kan maken, zowel voor de medewerkers zelf als voor het zwembad en zijn bezoekers.

De gevaren van overschatten van zwemvaardigheden en onderschatten van risico’s
door: Kristine De Martelaer

Veel ouders zien het behalen van een zwemdiploma als de garantie dat hun kind veilig is in het water. Maar Kristine De Martelaer, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel, benadrukt dat dit een misvatting is. Hoewel een diploma aangeeft dat een kind de basis van het zwemmen beheerst, betekent dit niet automatisch dat het kind veilig is in alle watersituaties. Kristine pleit daarom voor een bredere aanpak van zwemonderwijs, die ouders en kinderen bewust maakt van de beperkingen van het diploma en het belang van risicobeoordeling. In deze sessie gaat zij dieper in op de risico’s van overschatte zwemvaardigheden en de noodzaak van meer begeleiding. Ze vergelijkt zwemveiligheid met verkeerseducatie: het leren van de basisvaardigheden is slechts het begin, net zoals een kind leert fietsen maar nog niet zelfstandig in het verkeer mag. Kristine bespreekt ook de noodzaak van betere communicatie met ouders en het belang van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek om de noodzaak van extra begeleiding te onderbouwen. Ze deelt de eerste inzichten uit het Europees project ALFAC (Aquatic Literacy For All Children) naar zwemvaardigheden en risicoherkenning bij kinderen en hoopt hiermee beleidsmakers te overtuigen van een bredere aanpak van zwemonderwijs en -veiligheid.

Zwemlessen die kinderen laten stralen: ervaringsgericht werken in de praktijk
door: Ludo Heylen

Hoe zorg je ervoor dat kinderen niet alleen leren zwemmen, maar ook met plezier naar de zwemles komen? Met ervaringsgericht zwemonderwijs wordt een omgeving gecreëerd waarin kinderen zich goed voelen en actief betrokken blijven. Voortdurend wordt geobserveerd hoe kinderen zich voelen tijdens de les en hoe actief en nieuwsgierig ze zijn. Door hier bewust op in te spelen op, ontstaat een dynamische leeromgeving die kinderen uitdaagt en motiveert. Essentieel hierbij is het gebruik van zeven factoren die de betrokkenheid verhogen, waarbij ruimte voor eigen initiatieven een belangrijke rol speelt: zelf keuzes maken in de oefenstof en veel zelfstandig werken. Ook samen leren is een krachtig middel, waarbij kinderen elkaar inspireren en ondersteunen. Het klassieke rijtjeswerk aan de badrand maakt plaats voor een interactieve aanpak die afleiding minimaliseert en enthousiasme maximaliseert. Ludo Heylen, een autoriteit op het gebied van ervaringsgericht onderwijs, deelt in deze sessie zijn inzichten. Als voormalig directeur van het Centrum voor ErvaringsGericht Onderwijs (CEGO) in Leuven en co-auteur van talrijke onderwijsboeken, brengt hij een schat aan ervaring mee. Hij laat zien hoe je de betrokkenheid van kinderen kunt vergroten en hen met plezier kunt laten leren. Zodat zwemles niet alleen een vaardigheidstraining wordt, maar een beleving waar kinderen graag aan deelnemen en van genieten.

Waterkwaliteit en wetgeving
door: Rudy Calders

In Vlaanderen dateert de wetgeving voor zwembaden uit de late jaren ’90, maar deze is door de jaren heen regelmatig aangepast en bijgestuurd. Wat betekenen deze regels nu precies? Welke waterparameters worden gemeten en waarom zijn deze zo belangrijk? In Nederland is de wetgeving voor zwembaden sinds 2024 vernieuwd, er gelden nieuwe parameters en normen zijn aangepast. Tijdens deze sessie gaat Rudy Calders, microbioloog bij het Provinciaal Instituut voor Hygiëne (PIH) van de Provincie Antwerpen, dieper in op de verschillen en overeenkomsten tussen Vlaanderen en Nederland op het gebied van wateranalyses. Is Vlaanderen met zijn huidige aanpak achterhaald, of juist een koploper binnen de sector? Daarnaast biedt hij in deze sessie een helder overzicht van de actuele stand van zaken en bespreekt hij hoe wateranalyses beoordeeld kunnen worden. Waarbij aandacht wordt besteed aan de chemische en bacteriologische aspecten van zwembadwater. Ook wordt gekeken naar innovatie en duurzaamheid, mede aan de hand van de Beste Beschikbare Technieken (BBT). Hoe kunnen nieuwe technologieën bijdragen aan efficiënter beheer en betere naleving van de wetgeving? Met praktische inzichten en toegankelijke uitleg krijgt u tools aangereikt om waterkwaliteit effectief te waarborgen en wetgeving te vertalen naar de praktijk. Zo bent u weer volledig up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen in waterbeheer.

Levensreddend handelen: snel en effectief in stressvolle omstandigheden
door: Karel Logghe

Veel mensen vertrouwen op basiskennis van eerste hulp of een enkele training als voldoende voorbereiding op noodsituaties. Maar effectieve reddingstechnieken reiken verder dan alleen de basisvaardigheden. Wat zijn de essentiële stappen om situaties snel te beoordelen en doeltreffend te handelen, zelfs wanneer middelen beperkt zijn? In deze kennissessie leert u hoe u in diverse situaties, met of zonder hulpmiddelen, levensreddende handelingen kunt uitvoeren die écht het verschil maken. U ontdekt hoe u snel en effectief kunt reageren in stressvolle omstandigheden en hoe improviseren met beperkte middelen vaak van levensbelang is. Karel Logghe is voorzitter van de Reddingsfederatie (RedFed), de nationale federatie voor reddingssport en -opleidingen, en pleit voor een bredere kijk op reddingsvaardigheden. Met zijn jarenlange ervaring in de veiligheidssector laat hij u zien hoe u doelgericht en vakkundig kunt optreden in kritieke situaties. Zo deelt hij inspirerende voorbeelden uit de praktijk en benadrukt hij vooral de psychologie van handelen in noodsituaties, zodat deelnemers niet alleen kennis opdoen, maar ook meer zelfvertrouwen ontwikkelen. Daarnaast bespreekt hij het belang van voorbereiding en preventie, en hoe kleine aanpassingen in gedrag of aanpak grote impact kunnen hebben. Deze sessie is daarmee uitermate geschikt voor professionals in de zwembranche en anderen die zich beter willen voorbereiden op onverwachte gebeurtenissen.